22853206

22853150

همه چیز درباره تغذیه مناسب برای کودکان

تغذیه برای سلامتی بچه ها بسیار حائز اهمیت است. پس رسیدگی و نوع تغذیه باعث خواهد شد تا فرزند سالمتری داشته باشید.

رشد و سلامتی هر کودکی را تغذیه مناسب تعیین و تأمین میکند. اگر چه شنیده ها بیان آن را دارد ذهن سالم در بدن سالم و همه چیز بستگی به نوع تغذیه دارد.

تغذیه مناسب برای کودکان
تغذیه مناسب برای کودکان

هر موجود زنده ای برای رشد و نمو احتیاج به تغذیه درست و سالم دارد. بدن انسان برای اینکه بتواند انرژی لازم را از بدن دریافت کند بهتر است از تغذیه درست شروع کند.

برای این منظور لازم میدانیم از کودکان خود شروع کنیم. یک کودک برای رسیدن به رشد و نمو درست باید از تغذیه درست برخوردار باشد. فرزندان را از سن یکسالی کم کم با انواع و اقسام غذاهایی که بزرگسالان استفاده می کنند آشنا کنید.

                                                                                 هرم غذایی

غذاهای اصلی متشکل از شش گروه و شامل: گروه نان و غلات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات، شیر و لبنیات، و میوه ها و سبزیجات را در بر می گیرد. بهترین نوع آن شیر و ماست و لبنیات است.

کودکان را در سن یک الی دو سالگی با غذاها آشنا کنید و از هر غذایی به آنها بچشانید تا ذائقه آنها عادت کند. اگر چه رعایت یکسری نکات بهداشتی در اصول تغذیه لازم و مبرم است .

باید مراقب تغذیه کودکان بود تا بتوانند از رشد و سلامت کافی برخوردار شوند. با رعایت تغذیه سالم به بهره هوشی فرزندان عزیز کمک شایانی خواهید کرد. در اینجا توجه شما را به نوع تغذیه و اصول و روش تغذیعه در کودکان می پردازیم..

تغذیه کودکان دو سال به حدی می رسد که قابلیت خوردن بعضی غذاها را خواهند داشت هر چند باید مراقب بعضی غذاهای منع شده در کودکان باشید تا باعث خفگی و ازار آنها نشود.

کودکان به برنامه غذایی خاصی نیازمندند. آنها رو به رشد و نمو هستند پس باید از برنامه غذایی استفاده شود تا کودک در حین رشد، دچار سوء تغذیه نشود.

فرق بین بزرگسالان و کودکان در این است که کودک در حال رشد است و نیاز به تغذیه متناسب تری دارد و غذا ی مناسب نقش مهمی را در بدن ایفا می کند.

کودکان همه چیز را از پدر و مادر آموزش می بینند پس چه بهتر ورزش و نوع غذا خوردن سالم را به آنها آموزش داد. از غذاهای فسفودی و بی خاصیت و مضر برحذر باشید. اکتفای بیشتری به غذاهای سنتی داشته باشید.

نباید انتظارتان از کودکان این باشد تا همراه شما سه وعده غذایی ( صبحانه، ناهار، شام) را همراه شما میل کنند بلکه باید از سن 1 الی 5 سالگی روزانه پنج وعده غذایی به آنها داده شود.

بچه های یک سال تا پنج سال دوران رشد را می گذرانند. پس بهتر است انرژی لازم و پروتوئین، و سایر مغذی هایی که باعث رشد کودکان می شود را بیشتر بکار ببرید.

شیر و لبنیات سرشار از فسفر و کلسیم است و و برای رشد اسکلت و استحکام استخوانها و دندان ها نقش بسزایی دارد. گوشت و حبوبات و تخم مرغ را فراموش نکنید. در نهایت سبزی و میوه را که سرشار از ویتامین و املاح هستند را در غذاها و سوپ ها جایگزین کنید.

در کنار همه این مواد و آب را فراموش نکنید. اندازه غذای هر وعده کودک را با رشد و سن او بیشتر کنید. می توانید برای اینکه کودک به غذاهای شما عادت کند نوع غذاها را بتدریج به کودک خورانده و آشنا کرد.

سعی کنید از غذاهای شور و پر ادویه و سرخ کردنی بپرهیزید. بهتر است غذای کودک را با فرنی و سوپ های ماهیچه و مرغ و سبزیجات شروع کنید.

بهتر است هر روز غذای تازه درست کنید و در طی هفته های بعدی مواد جدید و لازم را به غذاها اضافه کنید تا ذائقه کودک بتواند کم کم عادت کند. بهتر است به غذاهای کودک کمی کره بیفزایید. کره طعم خوبی به انواع سوپ ها می دهد.

برای اینکه یک غذای مقوی را برای کودک حاضر کنید بهتر است به کیفیت و مقوی بودن نوع غذا توجه شود من الجمله( افزایش قلم، ماهیچه، انواع پودر و جوانه و غلات) کیفیت غذا را بالا خواهد برد.

بهتره کودک ظرف و قاشق مخصوص خودش را داشته باشد. داخل ظروف شکیل از غذاهای اشتها آور استفاده کنید تا کودک به راحتی و با میل استقبال کند.

غذاهایی که نرم و متنوع باشد کودک بیشتر به آن توجه نشان می دهد. در کنار غذا آب را به کودک آشنا کنید هر چند بعضی غذاهای سنگین برای کودک منع شده زیرا قابلیت هضم برای او مشکل است.

سبزی های مورد مصرف در انواع سوپ ها سیب زمینی پخته شده، ماست، هویج، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، کرفس گشنیز و جعفری.

غذاها و میوه های منع برای کودکان زیر یک سال شامل: تخم مرغ، شیر گاو، سفیده تخم مرغ، عسل و بادام زمینی، توتفرنگی، گیلاس، آلبالو، کیوی، خربزه، اسفناج.

بهتر است از شکر و نمک زیادی کمتر استفاده شود.از نوشابه های گازدار بپرهیزید. استفاده از چیپس و پفک ممنوع است. از ریز مغذی های بی نمک بصورت آسیاب شده در آب میسوه استفاده کنید.

استفاده از مکمل به کودکان یک الی دو سال لازم است. از قطره اهن، مولتی ویتامین ها زیر نظر پزشک فراموش نشود.

در آخر فرزندان را از کودکی عادت به ورزش دهید. از غذاهای سالم استفاده کنید. مسواک زدن را به آنها آموزش دهید.

به کوکتان یاد دهید هر غذایی را با لذت تناول کند. خلاقیت در به وجود آوردن انواع شکل غذاها اشتها برانگیز تر خواهد شد. سعی کنید غذا را در کنار هم تناول کنید تا کودک یاد بگیرد خانواده مهم و در کنار هم بودن بسیار لذت بخش است.

به امید داشتن کودکی تندرست و سالم در ذهنی سالم.