22853206

22853150

آشنایی با مهد کودک

مهد کودک پس از خانواده یکی از محیط های اصلی در اجتماعی کردن کودکان قلمداد می شود. ویژگی مهمی که در مهد کودک وجود دارد، ترکیب آن از نظر محیط های گوناگون اجتماعی است. مهد کودک برای کودک مانند یک خانواده کوچک است که در آن صمیمیت و دوست داشتن را یاد می گیرد و از سوی دیگر مانند یک جامعه است که کودک پس از ارتباطات خانوادگی و نزدیکی میان اعضاء وارد آن می شود. در مهد کودک، با زبانی کودکانه به کودکان ورود به دنیای بزرگتر با انسان هایی بیگانه آموزش داده می شود؛ از این رو اهمیت انتخاب یک مهد کودک از میان تعداد زیاد مهد کودک خصوصاً در شهرهای بزرگ بیشتر نمایان می شود.

ویژگی های اصلی مهد کودک

یک مهد کودک مناسب باید مسیری ایمن و راحت برای کودک داشته باشد. اگر مسیر مهد کودک نزدیک به محل زندگی کودک باشد، خستگی کودک از رفت و آمد به آن کمتر می شود و در نتیجه دچار دلزدگی نمی شود. محیط داخل مهد کودک باید تمیز و از نظر فرهنگی متناسب با محیط زندگی کودک باشد. از آنجاییکه کودک ساعات زیادی را در مهد کودک سپری می کند، یکی از ویژگی های اصلی در انتخاب مهد کودک، اطمینان از داشتن مربیان با تجربه و اخلاق مدار برای آموزش کودک است.

آموزش در مهد کودک

عمده ترین وظیفه ای که بر دوش مهد کودک و مربیان آن قرار دارد، آموزش به کودکان است. آموزش کودکان در زمینه های مختلف صورت می گیرد. با توجه به سنی که کودکان دارند معمولاً در مهد کودک گروه بندی می شوند. این گروه بندی مانند طبقه بندی کودکان در مدرسه است که متناسب با آن آموزش داده می شود. در مهد کودک، بیشترین آموزش کودکان بر حول آموزش های هنری است. آموزش کاردستی، نقاشی و حتی موسیقی، اما برای کودکانی که در آستانه ورود به مدرسه هستند، آموزش های درسی نیز داده می شود.

نقش آموزش مهد کودک در کودکان

کودکان از گروه همسال نیز بیشترین یادگیری را دریافت می کنند؛ همچنین بودن در کنار دوستان، به دلیل بازی کودکانه، کودکان را در بالاترین موقعیت برای یادگیری قرار می دهد. به همین دلیل آموزشی که در مهد کودک به کودکان داده می شود می تواند اثرگذارتر از آموزشی باشد که پدرومادر در خانه به کودک می دهد. کودکان در درجه اول برای بازی و سرگرم شدن به مهد کودک فرستاده می شوند و علاقه کودکان در رفتن به مهد کودک نیز به این خاطر است؛ اما در کنار هیجان بازی کردن، بهترین فرصت برای مربیان به وجود می آید. کودکان در خانه نیز می توانند بازی کنند اما بازی در مهد کودک هدفمند است و اگرچه از نظر کودکان کار اصلی بازی کردن است اما در واقع بازی کردن فرع بر اصل آموزش در کودکان است.

نوع آموزش کودکان در مهد کودک

آموزش در مهد کودک شامل انواع آموزش های هنری و تفریحی و همچنین علمی است. در مهد کودک آموزش کودکان همراه با داستان کودکانه به شکل زیادی انجام می شود. در واقع خواندن داستان کودکانه برای کودکان هم تفریح و سرگرمی است و هم مربیان مهد کودک از داستان کودکانه های متعددی که آموزنده هستند برای انتقال پیام های خود به کودکان استفاده می کنند. دسترسی مربیان مهد کودک به داستان کودکانه نیازمند تجربه و آشنایی مربیان با انواع داستان کودکانه و نحوه سریع استفاده و خواندن آن برای کودکان دارد. از این رو منابع معتبر در این زمینه کمک زیادی به مربیان و کودکان می کند. وولک که یکی از منابع معتبر کودکانه برای سرگرمی و آموزش کودکان است، از جمله راه هایی است که می تواند مربیان را برای استفاده از داستان کودکانه راهنمایی کند. اگر شما نیز به دنبال داستان کودکانه می گردید می توانید سری به وولک بزنید و از آن کمک بگیرید.